Hotellreceptionist

Det privata alternativet!

  • Vill du arbeta med service på hög nivå?
  • Vill du arbeta med människor?

Hotellklocka homepage

Hotellreceptionistyrket passar den som är språkkunnig och serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om det är ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell som är arbetsplatsen.

I hotellreceptionistens arbetsuppgifter ingår det att ta emot gästerna när de anländer och checkar in dem, vilket betyder att man registrerar gästerna och ger dem nyckelkortet. Hotellreceptionisten informerar om hotellets service. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att boka bord på restauranger, informera om sevärdheter och vid behov boka biljetter till nöjesevenemang. Att boka om flygbiljetter och beställa taxi ingår i arbetet. I receptionen kan gästerna ibland också växla pengar.

Att ta hand om hotellets konferensgäster eller sköta telefonväxeln kan också ingå i hotellreceptionistens uppgifter. Vanligtvis hanterar hotellreceptionisten rumsbokning och fakturering. Arbetsuppgifterna varierar beroende på arbetsplatsens storlek och hur verksamheten är organiserad.

Det blir allt vanligare med arbetsrotation vilket kräver att hotellpersonalen kan sköta flera arbetsuppgifter och vid behov rycka in på andra områden. Hotellreceptionisten kan till exempel arbeta med konferensverksamhet, servera i restaurangen eller sköta städuppgifter.

Utbildningens mål:

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som hotellreceptionist.

Här har du svar på några av de vanligaste frågorna.


Utbildningen vänder sig till både privatpersoner och organisationer.

Detta är en tvåårig yrkesutbildning på distans men det är du som påverkar studietiden.
Om du läser på heltid (utan lov) i ett snabbare tempo eller om du läser på deltid (t.ex. på grund av arbete) i ett långsammare tempo.

O.B.S. denna utbildning är inte CSN-berättigad.

Du väljer själv startdatum.

All kurslitteratur ingår i priset.


Så här går det till

Om du har frågor kring utbildningen innan du anmäler dig:

Skicka mig mer information om nästa kurs

  • När du bestämt dig, anmäler du dig, se ovan ”Anmälan till yrkesutbildning” och fyller i alla uppgifter. Inom kort får du en inbjudan till kurs samt en faktura.
  • Då du betalt utbildningsavgiften (eller första delbetalningen ska ha kommit oss tillhanda) före utbildningsstart. Därefter startar utbildningen (räkna med tre bank/arbetsdagar).
  • Under studietiden har du alltid din mentor till hjälp via lärplattformen, mail eller telefon. Detaljerna runt det, gör du och handledaren upp startdagen.
  • För att erhålla diplom samt utbildningsbevis krävs att man får godkänt i samtliga moment.

Antagningskrav

För att få delta i utbildningen krävs följande:

  • Du ska vara 18 år fyllda.
  • Du ska ha goda kunskaper i svenska, båda i tal och skrift.
  • Du ska ha god självkännedom.
  • Du måste ha internetåtkomst.
  • Att du kan öppna och hantera word, excel, powerpoint samt pdf-filer.

Kursplan/Pris

  • Kommunikation, kundrelationer, attityder
  • Receptionistens olika arbetsuppgifter & roller
  • Regler, lagar, service & branschkunskap
  • Säkerhet
  • Första hjälpen & akutsjukvård
  • Service, vett & etikett
  • Miljö & kvalitet
  • Konferens & mässkunskap
  • Marknadsföring och lönsamhet
  • Slutarbete
  • Praktik på hotell (eleven ansvarar för att hitta praktikplats)

Pris: 8.800:- inkl. moms (all kurslitteratur ingår)