Apoteksassistent

Det privata alternativet!

  • Gillar du att jobba med människor och har du en god empatisk förmåga?
  • Brinner du för att ge personlig service på hög nivå?
  • Vill du ha ett utåtriktat arbete med fokus på försäljning och upplysning?

Då är detta utbildningen för dig!

Som apoteksassistent arbetar du direkt med kunder inom apotek och hälsokosthandeln. En av de viktigaste uppgifterna du har som apoteksassistent är att ge kunden tips och råd om allt från fotvård och hygien till egenvård av enklare krämpor. Det är därför viktigt att du kan ge relevanta råd och har kunskap för att avgöra när en kund ska hänvisas till vården och inte behandla sig själv.

Att arbeta som apoteksassistent

Arbetsuppgifter som apoteksassistent är huvudsakligen egenvårdsrådgivning i butik eller telefon, folkhälsofrågor, försäljning och varuhantering inkl. uppackning av nya leveranser av läkemedel och andra produkter.

Vår unika flexibla utbildning ger rätt kompetens!

Cady Training Academy vill möta den stora efterfrågan på rätt utbildad personal genom att erbjuda en unik flexibel utbildning på distans.

Arbetsgivaren ser en fördel i att du har kunskap inom bl.a. receptfria medicin och egenvård. Det är bra att veta att det alltid är upp till arbetsgivaren själv att bestämma vilka krav de har för att få ett arbete hos dem. Om du vill veta vilka krav apoteken på din ort har, fråga dem gärna innan du anmäler dig.


Utbildningens mål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som apoteksassistent:

  • Rådgöra och kommunicera med kunder utifrån ett etiskt och salutogent perspektiv samt avgöra vilka åtgärder som behövs för specifik kund.
  • Tillämpa lagar och regler gällande framförallt komplementärmedicin, receptfria mediciner och övrig egenvård samt utföra försäljningsteknik.

Fakta om utbildningen

Klicka här för svar på vanliga frågor.
  • Cady är en privatskola som erbjuder yrkesutbildningar och kurser på distans. Är du nyfiken till hur arbetsgivarna på din ort ställer sig till utbildningsbakgrund, fråga dom gärna innan du anmäler dig.
  • Innehållet motsvarar en 1½-årig yrkesutbildning men du påverkar själv din studietid! Faktiska studietid är individuell. Du läser i din egen takt och kan variera den med vårt flexibla upplägg. Om du läser heltid utan lov samt har god studievana/disciplin kan tiden halveras. Maxtid är 3 år (utan ev. paus).
  • Du väljer själv ditt startdatum. Innan du kan börja ska vi ha tagit emot betalning av utbildningskostnaden.
  • Denna utbildning är helt på distans utan fysiska träffar. Du kan läsa vart du än befinner dig och har dator- och internetankomst. Du har tillgång till vår online lärplattform dygnet runt.
  • Du kan jobba samtidigt som du läser hos oss! Du väljer själv hur du vill lägga upp dina studier.
  • Din mentor hjälper dig genom hela utbildningen. Du gör skriftliga inlämningar och studieavstämningar ingår.
  • Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 6 – 8 veckor. Upplägget är flexibelt och längden är beroende på bl.a. validering av dina tidigare erfarenheter och tiden det tar dig att uppnå praktikens mål. Läs mer här.
  • All kurslitteratur ingår. Vi använder främst interaktiva online böcker i den mån det går.
  • Utbildningen är ej CSN-berättigad. Bl.a. då du läser i egen takt och vi inte har närvarorapportering.
  • Denna utbildning vänder sig till både privatpersoner och arbetsgivare/organisationer.
  • Diplom samt yrkesutbildningsbevis erhålles efter avslutad utbildning.

Så här går det till!

Vill du veta mer om hur det går till att anmäla dig och läsa hos oss?

Klicka här för att läsa om hela förfarandet.

Antagningskrav

För att få delta i utbildningen krävs följande:

  • Du ska vara 18 år fyllda. (Eller med vårdnadshavares samtycke till utbildning av minderårig.)
  • Du ska ha goda kunskaper i svenska.
  • Du ska ha god självkännedom och god kommunikativ förmåga.
  • Du ska vara vid god psykisk form.
  • Du ska vara serviceinriktad och lyhörd.
  • Du måste ha dator- och internetåtkomst för att kunna studera.
  • Du ska kunna öppna och hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF.

Om du uppfyller våra antagningskrav behöver du inte skicka in dina betyg/intyg till oss. Du kommer att intyga att du är behörig i anmälningsformuläret och du blir automatisk antagen.

Uppfyller du inte antagningskraven?

Vi kan bedöma dig som behörig om du har s.k. reell kompetens genom t.ex. livs- eller arbetslivserfarenheter.

Klicka här för att läsa mer om behörighet.

Kursplan

  • Psykologi
  • Psykiatri
  • Specialpedagogik
  • Etik
  • Vård och omsorg
  • Hälsopedagogik
  • Kommunikation
  • Service
  • Inköp
  • Medicinsk grundkurs
  • Komplementärmedicin
  • Farmakologi
  • Egenvårdskunskap
  • Praktik i 6 – 8 veckor (eleven ansvarar själv för att finna praktikplats).
    Läs mer här.
  • Slutarbete

Validering

Du kan validera delkurser och/eller praktiken om du har tidigare läst en delkurs som ingår i vår kursplan eller har relevanta arbetslivserfarenheter. Validering av delkurser ska göras innan du anmäler dig. Validering av praktiken kan göras innan eller efter påbörjad utbildning.

Ansök om validering här.

Utbildningskostnad

21 900 kr inkl. moms (all kurslitteratur ingår)

Välj bland följande betalningsalternativ: bankgiro, Swish eller delbetalning genom Human Finans.


Finansiering

Önskar du delbetala? Klicka här för att läsa mer om hur delbetalning går till hos oss.


Anmäl dig redan idag!

Har du bestämt att du vill läsa denna utbildning?



Frågor? Funderingar?

Du är välkommen att kontakta oss och ställa dina frågor kring utbildningen innan du anmäler dig!

Namn

E-postadress

Utbildning

Meddelande


Liknande utbildningar