Apoteksassistent

Det privata alternativet!

  • Gillar du att jobba med människor och har du en god empatisk förmåga?
  • Brinner du för att ge personlig service på hög nivå?
  • Vill du ha ett utåtriktat arbete med fokus på försäljning och upplysning?

Då är detta utbildningen för dig!

Som apoteksassistent arbetar du direkt med kunder inom apotek och hälsokosthandeln. En av de viktigaste uppgifterna du har som apoteksassistent är att ge kunden tips och råd om allt från fotvård och hygien till egenvård av enklare krämpor. Det är därför viktigt att du kan ge relevanta råd och har kunskap för att avgöra när en kund ska hänvisas till vården och inte behandla sig själv.

Att arbeta som apoteksassistent

Arbetsuppgifter som apoteksassistent är huvudsakligen egenvårdsrådgivning i butik eller telefon, folkhälsofrågor, försäljning och varuhantering inkl. uppackning av nya leveranser av läkemedel och andra produkter.

Vår unika flexibla utbildning ger rätt kompetens!

Cady Training Academy vill möta den stora efterfrågan på rätt utbildad personal genom att erbjuda en unik flexibel utbildning på distans.

Arbetsmarknaden

Det finns goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då det är brist på personal inom apoteksbranschen.

Olika arbetsplatser kan vara apotek eller hälsokostbutik. Arbetsgivaren ser en fördel i att du har kunskap inom bl.a. receptfria medicin och egenvård. Det är bra att veta att det alltid är upp till arbetsgivaren själv att bestämma vilka krav de har för att få ett arbete hos dem. Om du vill veta vilka krav apoteken på din ort har, fråga dem gärna innan du anmäler dig.


Utbildningens mål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som apoteksassistent:

  • Rådgöra och kommunicera med kunder utifrån ett etiskt och salutogent perspektiv samt avgöra vilka åtgärder som behövs för specifik kund.
  • Tillämpa lagar och regler gällande framförallt komplementärmedicin, receptfria mediciner och övrig egenvård samt utföra försäljningsteknik.

Fakta om utbildningen

Klicka här för svar på vanliga frågor.
  • Cady är en privatskola som erbjuder yrkesutbildningar och kurser på distans. Är du nyfiken till hur arbetsgivarna på din ort ställer sig till utbildningsbakgrund, fråga gärna dem innan du anmäler dig.
  • Innehållet motsvarar en 1½-årig yrkesutbildning på gymnasial nivå.
  • Du påverkar själv studietiden då du läser helt i din egen takt. Den faktiska studietid är individuell då du kan variera din lästakt under utbildningen med vårt flexibla upplägg. Om du läser t.ex. heltid utan lov samt har god studievana/disciplin kan lästiden halveras till cirka 9 månader. Maxtiden är 3 år (utan ev. paus).
  • Du väljer själv ditt startdatum. Innan du kan börja ska vi ha tagit emot betalning av utbildningskostnaden.
  • Denna utbildning är helt på distans utan fysiska träffar. Du kan läsa vart du än befinner dig och har dator- och internetankomst. Du har tillgång till vår online lärplattform dygnet runt.
  • Du kan jobba samtidigt som du läser hos oss! Du väljer själv hur du vill lägga upp dina studier.
  • Din mentor hjälper dig genom hela utbildningen. Du gör skriftliga inlämningar och studieavstämningar ingår.
  • Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Det finns 3 perioder och upplägget är flexibelt. Längden är beroende på bl.a. tiden det tar dig att uppnå praktikmålen samt ev. validering av tidigare erfarenheter. Läs mer här.
  • All kurslitteratur ingår. Vi använder främst interaktiva e-böcker.
  • Utbildningen är ej CSN-berättigad. Bl.a. då du läser i egen takt och vi inte har närvarorapportering.
  • Denna utbildning vänder sig till både privatpersoner och arbetsgivare/organisationer.

Utbildningsbevis

Efter att utbildningen är avslutad och godkänd erhålles diplom samt yrkesutbildningsbevis.


Så här går det till!

Vill du veta hur du anmäler dig och vad som är viktig att tänka på?

Läs hur du går tillväga här.

Antagningskrav

För att få delta i utbildningen krävs följande:

  • Du ska vara 18 år fyllda (eller med vårdnadshavares samtycke till utbildning av minderårig).
  • Du ska ha goda kunskaper i svenska.
  • Du ska ha god självkännedom och god kommunikativ förmåga.
  • Du ska vara vid god psykisk form.
  • Du ska vara serviceinriktad och lyhörd.
  • Du måste ha dator- och internetåtkomst för att kunna studera.
  • Du ska kunna öppna och hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF.

Är du behörig?

Om du uppfyller samtliga antagningskrav ovan är du behörig och du kan anmäla dig till utbildningen. Du behöver inte skicka dina betyg/intyg till oss utan du intygar att du är behörig i anmälningsformuläret och du blir då automatisk antagen.

Är du inte behörig?

Ansök om behörighet här.

Om du har s.k. reell kompetens genom t.ex. livs- eller arbetslivserfarenhet kan vi bedöma dig som behörig.


Kursplan

  • Psykologi
  • Psykiatri
  • Specialpedagogik
  • Etik
  • Vård och omsorg
  • Hälsopedagogik
  • Kommunikation
  • Service
  • Inköp
  • Medicinsk grundkurs
  • Komplementärmedicin
  • Farmakologi
  • Egenvårdskunskap
  • Praktik (du hittar din egen praktikplats)
    Period 1, 2 veckor – Introduktion till arbetsplatsen/yrket
    Period 2, minst 4 veckor – Handledarlett utförande av arbetsuppgifter enligt utbildningsmålen
    Period 3, 2 veckor – Självständigt utförande av arbetsuppgifter enligt utbildningsmålen.
    Läs mer här.
  • Slutarbete

Validering

Ansök om validering här.

Du kan ansöka om validering om du har tidigare läst en delkurs som ingår i vår kursplan eller har relevanta arbetslivserfarenheter. Validering av delkurser skall godkännas av oss innan du anmäler dig. Validering av praktik kan ske innan eller efter påbörjade utbildning.

En validerad delkurs tas bort från kursplanen och behöver inte läsas om. Vi drar endast av ev. litteraturkostnaden för en godkänd delkurs.


Utbildningskostnad

21 900 kr inkl. moms (all kurslitteratur ingår)

Välj bland följande betalningsalternativ:

  • Faktura: bankgiro, Swish eller delbetalning genom Human Finans
  • Svea: bankkort eller delbetalning (sker direkt i anmälningsformuläret)

Finansiering

Önskar du delbetala? Klicka här för att läsa mer om hur delbetalning går till hos oss.

Du kan välja att delbetala din utbildning via Human Finans eller Svea.

Ansökan om delbetalning genom Svea sker direkt i anmälningsformuläret och där ser du även dina alternativ.

Ansökan om delbetalning genom Human Finans sker via deras hemsida. Se nedan för mer info.


Anmäl dig redan idag!

Har du bestämt att du vill läsa denna utbildning?



Frågor? Funderingar?

Du är välkommen att kontakta oss och ställa dina frågor kring utbildningen innan du anmäler dig!

Namn

E-postadress

Utbildning

Meddelande


Liknande utbildningar