Vanliga frågor

Här hittar du svar till de vanligaste frågorna kring våra utbildningar och oss som utbildare.


Validering och behörighet

Är jag behörig?
Innan du anmäler dig till en av våra utbildningar skall du själv kontrollera att du uppfyller samtliga antagningskrav som finns på respektive utbildningssidan. Om du uppfyller kraven intygar du det i anmälningsformuläret och du blir automatisk antagen.

Om du inte uppfyller antagningskraven men har s.k. reell kompetens t.ex. från arbetslivserfarenhet kan vi ändå bedöma dig som behörig och då kan du läsa utbildningen. Läs mer här om behörighet.

Behöver jag läsa om en delkurs som jag redan har läst?
Nej! Du kan validera enstaka delkurser som du har tidigare läst. Det är dock viktigt att du får din validering av delkurser godkänd innan du anmäler dig. Läs mer här om validering.

Ska jag göra en praktik under min utbildning?
Praktik ingår i de flesta av våra utbildningar och hjälper förbereda dig för att arbeta inom yrket. Se respektive utbildningssida för att få veta vad som gäller för utbildningen du är intresserad av. Platsen hittar du själv och den görs vanligtvis vid slutet av utbildningen. Upplägget går att skräddarsy enligt överenskommelse med din mentor t.ex. heltid, 50% över en längre period, på kvällar/helger osv.

Du kan validera praktiken helt eller delvis om du har relevanta arbetslivserfarenheter. Detta kan göras innan eller efter du har anmält dig. Läs mer här om validering.


Anmälan och betalning

När kan jag anmäla mig?
Våra utbildningar har inga fasta startdatum eller terminer. Som elev väljer du själv vilket datum du önskar börja din utbildning och du kan anmäla dig alla dagar året om här via vårt online anmälningsformulär.

Hur kan ni ha så låga utbildningskostnader?
Våra utbildningar är helt på distans utan några fysiska träffar och allt sker via datorn. Det innebär att vi behöver inte betala för bl.a. lokalkostnader för klassrum. Vi arbetar även aktivt med ett avskalad verksamhet för att hålla ner våra kostnader så att vi kan erbjuda dig som elev ett konkurrenskraftigt pris.

Då vi är ett miljömedvetet företag har vi valt att erbjuda all information enbart digital vilket även bidrar till en lägre kostnad för dig samtidigt som vi tar hänsyn till miljön.

Kan jag delbetala min utbildning?
Absolut! Vi erbjuder delbetalningsmöjligheter i samarbete med Human Finans. Utbildningskostnad samt delbetalningsinformation finns på respektive utbildningssida. Läs mer här om delbetalning.

Varför har jag fått en faktura från er när jag ska delbetala genom Human Finans?
Du kommer alltid att få en faktura från Cady på hela utbildningskostnaden oavsett hur du väljer att betala din utbildning. Vid delbetalning genom Human Finans gör du en separat ansökan hos dem och du registrerar sedan vårt fakturanummer i ditt Human Konto. Läs mer här om hur delbetalningen går till.

När får jag mina inloggningsuppgifter?
Vi startar nya elever varje helgfri arbetsdag. Efter att vi har tagit emot din betalning för utbildningskostnaden mejlar vi välkomstinformation och inloggningsuppgifter och du kan börja läsa. Viktigt! Glöm inte att hålla koll på din skräppost.

Om du vill börja omgående tar det cirka 3 – 5 helgfria arbetsdagar från att du har anmält dig tills du får inloggningsuppgifter. Delbetalar du genom Human Finans kan det ta ytterligare 1 -2 arbetsdagar. Detta förutsätter att du betalar din faktura samma dag som du får den.

Om du har angett ett startdatum längre fram får du fakturan cirka 2 veckor innan. Därefter gäller ovan.

Kan jag ångra min anmälan?
Anmälan till en av våra utbildningar är ett bindande avtal. Vi följer distansavtalslagen och du har 14 dagars ångerrätt från datumet du har anmält dig på vår hemsida. Utnyttjandet av ångerrätten sker enligt våra avbokningsregler. Läs våra boknings- och betalningsregler här.

Vad innebär det att kurslitteraturen ingår?
All kurslitteratur som du behöver för att kunna utföra utbildningen ingår i utbildningskostnaden. Du behöver alltså inte köpa till någonting extra för att kunna läsa.

Vi använder främst interaktiva online böcker i den mån det går. Om en bok inte finns online skickar vi istället en fysisk bok hem till dig och det ingår i kostnaden.

Fr.o.m. 2020-05-01 erbjuder vi inte längre möjlighet att byta från online till fysiska böcker för privatpersoner. Om du föredrar fysiska böcker kan du t.ex. låna på biblioteket eller köpa i en bokaffär/på nätet. Detta gäller inte för företag eller organisationer (t.ex. TRR, Omställningsfonden, TSL m.m.) som önskar utbilda personal/klienter hos oss.


Studier och upplägg

Hur funkar det att läsa hos er?
Vid våra distansutbildningar är upplägget att du läser helt i din egen takt på distans utan några fysiska träffar. Du genomför de olika arbetsmoment enligt kursplanen i vår online lärplattform som du har tillgång till dygnet runt. Du jobbar med en kurs i taget och gör dina inlämningar både skriftligt och muntligt via datorn. Dessa ska bli godkända av din mentor för att din utbildning ska sedan även bli godkänd. Om arbetet inte blir godkänt får du arbeta vidare med uppgiften.

Finns det några fasta datum i utbildningen?
Nej! Med vårt flexibla upplägg läser du i din egen takt och kan variera ditt tempo (du behöver inte bestämma i förväg hur du ska läsa under din studieperiod). Du arbetar på och ibland kanske har du mycket tid att läsa och ibland ingen alls.

Ingen kommer att stoppa dig för att du läser ”för fort” och du kan även läsa långsamt så länge du informerar din mentor. Du har max dubbla den motsvarande tiden att läsa färdigt.

Kan jag jobba samtidigt som jag läser hos er?
Absolut! Många av våra elever gör det och ett flertal är även skickade direkt till oss av sin arbetsgivare. Du kan läsa dygnet runt i vår online lärplattform och när det passar dig bäst t.ex. på kvällar och helger.

Vad innebär ett webbinarium?
Som elev deltar du i live webbinarier (online webbmöten) tillsammans med våra mentorer och andra elever. Under dessa får du bl.a. information och gör muntliga redovisningar. Det finns 3 – 8 webbinarier under utbildningen och varje webbinarium tar cirka 30 minuter – 2 timmar (beroende på vilket det är och antal deltagare).

Du kan koppla upp dig både med mobil och dator/laptop så länge du har en webbkamera.

Samtliga live webbinarier sker endast under våra ordinarie arbetstider på helgfria vardagar ett rullande schema. Du bokar in tiderna till dessa själv och ditt första live webbinarium ska bokas i samband med utbildningsstart. Du behöver kunna avsätta tid för att delta i samtliga webbinarier då dessa är obligatoriska.

Hur gör jag prov?
I de flesta av våra utbildningar har vi inga prov på det traditionella sättet utan du redovisar skriftligt och muntligt via datorn.

I några av våra utbildningar (främst tekniska och vissa vårdutbildningar) ingår det dock något enstaka prov på t.ex. viktig terminologi. Dessa sker via ett speciellt live webbinarium som sker under våra ordinarie öppettider på helgfria vardagar och bokas enligt överenskommelse med din mentor.

Om du inte blir godkänd har du möjlighet att kunna komplettera uppgiften eller göra om provet.

Hur snabbt kan jag bli klar med utbildningen?
Tiden det tar att läsa färdigt utbildningen är individuellt och det är vårt innehåll i utbildningen som är värderat vad gäller tiden. Varje elev läser väldigt olika beroende på studievana, disciplin, hur mycket du läser per dag m.m. Sedan har en fysisk skola många lov (t.ex. jul, påsk m.m.) och timplanen oftast inte ligger på 40 timmar/vecka.

Om du väljer att läsa t.ex. 100% utan lov samt har goda studievanor/disciplin kan du uppskattningsvis halvera utbildningstiden.

Kan jag ta en paus?
Du kan pausa dina studier under en begränsad tid vid t.ex. föräldraledighet, semester, sjukdom m.m. Delbetalning via vår samarbetspartner Human Finans går dock inte att pausa.

Kan jag få ett intyg?
Ja! Om du som pågående elev behöver ett intyg till t.ex. dagis, A-kassan, arbetsgivaren osv. behöver du bara fylla i och skicka in formuläret som finns i lärplattformen.

Vad är skillnaden mellan er och andra utbildare?
Vi är en privatskola som erbjuder yrkesutbildningar på distans. Du kan även läsa via andra utbildningsanordnare såsom högskolan, Folkuniversitet eller en annan fristående utbildare. Det går inte att förväxla våra utbildningar med en utbildning på högskolan eller universitet. Läs mer här om olika utbildningsanordnare.

Vad innebär ert diplom?
Cady bedriver “diplomutbildningar“, d.v.s. vi utbildar och utfärdar diplom och yrkesutbildningsbevis eller kompetensbevis. Inga privata utbildningsleverantörer får, enligt lag, sälja utbildning som ger betyg direkt till en slutanvändare. Arbetsgivare ser lite olika på detta och har olika krav för att få ett arbete hos dem. Inom vissa branscher krävs formellt betyg, medan en del bara är intresserade av kompetensen.

Om du vill erhålla officiellt betyg på gymnasienivå efter att ha köpt en utbildning av en privat utbildningsanordnare, måste du pröva dina kunskaper mot betyg hos en kommun. Detta gäller endast för utbildningar på gymnasienivå och du hittar din närmaste prövare på nätet. Kontakta dem direkt om du har funderingar över hur en prövning görs.

Kan jag få ett arbete efter utbildningen?
Självklart men det är alltid arbetsgivaren som bestämmer vem som ska få tjänsten hos dem. Det är inte bara utbildningen en arbetsgivare tittar på vid rekryteringen utan också personligheten, erfarenheten samt hur du passar ihop med de andra på arbetsplatsen. Ibland vill de ha någon som är nyrekryterad och framåt och ibland dess motsats.

Arbetsgivaren måste också följa vad som är det lagstadgat d.v.s. den som är enligt annonsens krav är bäst lämpad för tjänsten ska erbjudas den. Ibland har de önskemål om manliga/kvinnliga sökanden för att få en mer blandad personalgrupp.

Eftersom det finns olika vägar till olika yrken är det viktigt att veta att vi kan inte garantera att du får ett arbete och att det alltid är arbetsgivaren som sätter sina specifika krav för utbildningsbakgrund, arbetslivserfarenheter, personligheter m.m.  och att läsa en utbildning garanterar heller inte att du får ett arbete oavsett vilken typ av utbildare du har läst hos. Om du är fundersam över vad olika arbetsgivare i ditt område har för krav får du kontakta dem direkt.

Hur funkar plagiatkontroll hos er?
I dagens värld finns det många olika resurser att använda för att hjälpa dig lyckas med din utbildning. Det är viktigt att sammanfatta i egna ord och använda ett referat på korrekt sätt oavsett var det har sitt ursprung.

Vi använder URKUND som är ett automatiserat plagiatkontrollsystem och används i många skolar. Vi utför alltid en plagiatkontroll på samtliga uppgifter både under utbildningens gång och vid slutförd utbildning. Om en uppgift misstänks vara plagierat antingen vid inlämning eller vid ett senare tillfälle blir uppgiften och således utbildningen icke-godkänd.

Vid plagiat bedömer vi om du får göra om uppgiften. Du riskerar även att bli avstängd från utbildningen utan återbetalning av utbildningskostnaderna. Om du är osäker på vad som gäller, kontakta din mentor.