Att jobba som fritidsledare
Vad gör en fritidsledare?
Att jobba som fritidsledare är yrket för dig som gillar att arbeta med människor och dessutom leda barn och ungdomar i olika typer av aktiviteter. Som fritidsledare är det därför viktigt att du har ett stort människointresse samt är empatisk. Ditt arbete som fritidsledare kräver även att du är en god förebild som ledare.
Arbetsuppgifterna är varierande och är beroende på arbetsplatsen samt årstid. Ibland är det inomhus och ibland utomhus aktiviteter och det är viktigt att vara positiv, social och engagerande i ditt uppdrag för att inspirerar barn och ungdomar att delta i de olika aktiviteterna. Om du även är en kreativ och aktiv person som gillar utomhusaktiviteter är det en fördel inom detta yrke.
Arbetsprognos
Det finns goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då efterfrågan för utbildade personal är stort. Är du nyfiken på vad arbetsgivarna på din ort har för krav för att kunna få ett arbete fråga gärna dem innan du anmäler dig.
Vanliga arbetsplatser
- På fritidsgårdar eller ungdomsgårdar (kommunala/privata)
- På fritidshem (kommunala/privata)
- Inom förskolan
- Som idrottsledare
- Som friluftsledare
- Hos olika föreningar
Bra att veta
För att arbeta med minderåriga barn och ungdomar krävs det dessutom att du har ett rent belastningsregister. Praktik- eller arbetsplatsen kan kräva ett utdrag som du kan beställa på polisens hemsida men du behöver inte lämna in ett till oss som skola.
Om utbildningen
Vår distansutbildning till fritidsledare ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Utbildningsledarna
Deras bakgrunder inom olika pedagogiska yrken ger de värdefulla kunskaper och kompetenser kring vad det innebär att arbeta pedagogisk med barn, ungdomar och vuxna.
Cadys yrkeslärare brinner för att dela med sig av sina erfarenheter så att du kan få en djupare förståelse och inlärning. De ser fram emot att ge dig stöttning och motivation mot dina utbildningsmål och yrkesdrömmar.
Kursplan
-
Etnicitet och kulturmöten
Kunskap i olika sociala begrepp, teorier och modeller samt migration inklusive dessa bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
-
Grundläggande vård och omsorg
Att stödja och assistera människor i egenvård; att ge personlig omvårdnad utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt samt grundläggande kunskaper i anatomi och fysiologi, vanligt förekommande sjukdomar, smitta och smittspridning, läkemedel och läkemedelsanvändning.
-
Hälsopedagogik
Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljö-, historiskt och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter både på individ, grupp och samhällsnivå.
-
Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.
-
Lärande och utveckling
Människans utveckling från barndom till ålderdom samt hur människor utvecklar sina kunskaper och färdigheter under hela livet.
-
Människors miljöer
Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor; innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
-
Pedagogiska teorier och praktiker
Pedagogiska begrepp, teoretiska perspektiv och sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt, arbetssätt och lärande samt sociala villkor för barn och ungdomar i olika sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Pedagogiskt ledarskap
Pedagogiskt ledarskap i olika typer av aktiviteter och verksamheter; människors lärande, liv och växande och olika villkor för det; samt ledarskap inom sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Specialpedagogik 1
Kunskap i olika funktionsvariation och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället utifrån lagar och styrdokument samt specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang utifrån lagar och styrdokument.
-
Barns lärande och växande
Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
-
Pedagogiskt arbete
Kunskap i lagar och andra bestämmelser som styr pedagogiska verksamheter samt pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
-
Skapande verksamhet
Olika teorier inom skapande verksamhet; planering, genomförande, dokumentering och utvärdering av aktiviteter för att stödja och stimulera människors lärande och deltagande i olika situationer samt förståelse för lek och skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växlande.
-
Fritids och friskvårdsverksamheter
Att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter samt kunskap i driftsformer och ekonomi för offentliga, ideella och kommersiella fritids och friskvårdsverksamheter.
-
Fritids- och idrottskunskap
Kunskap i fritiden och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle samt människors fritidsvanor och olika fritidsaktiviteter.
-
Idrott och hälsa
Vad motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter har för betydelse i den kroppsliga förmågan och hälsan samt metoder och redskap som används i friluftslivet.
-
Fritidshemmets uppdrag
Fritidshemmets specifika pedagogik och metodik för lärande och utveckling; specifika pedagogik för social, allmän och språklig utveckling samt att kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera fritidshemmets aktiviteter gentemot läroplan och skollag.
-
Socialpedagogik, integration och inklusion
Teoretiska och praktiska verktyg för att kunna aktivt integrera och inkludera barn och elever i lärmiljön oavsett livsstil, särskilda behov eller fysiska och mentala förmågor; verktyg för socialt förebyggande arbete och enklare social kartläggning vid behov samt kompetenser genom olika sociala insatser som ökar den psykosociala situationen i lärmiljön.
-
Praktik
8 veckor (du hittar din egen praktikplats)
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Praktik
Du hittar din praktikplats själv och den kan vara din arbetsplats om du kan utföra arbetsuppgifter relevanta till utbildningen.
Du kan validera praktiken om du har relevant arbetslivserfarenhet. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som fritidsledare:
- Kommunicera och samverka för att möta och pedagogiskt leda barn och ungdom i olika aktiviteter som friskvård och skapande verksamhet samt att lösa konfliktsituationer.
- Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter och åtgärder för att stödja och stimulera barn och ungdom till aktivitet och deltagande med hänsyn till gällande lagar.
Antagningskrav
Du ska ha:
- Fyllt 18 år (eller ha vårdnadshavares samtycke)
- Goda kunskaper i svenska
- God självkännedom, vara en god ledare och ha ett lugnt förhållningssätt
- Dator- och internetåtkomst
- God datorvana och kan hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF
Vill du läsa men saknar något av kraven? Ansök om en bedömning här.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Snabbfakta
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.