Att jobba inom hotel management
Vad gör man inom hotel management?
Hotel Management är utbildningen som ger dig den kunskap och de verktyg som gör dig attraktiv för arbete framför allt inom hotellbranschen där efterfrågan på utbildad personal är stor. Du får den spetskompetens du behöver för att dessutom avancera i branschen och efter utbildningen har du stora chanser att få en ledande befattning!
Jobba inom ett växande yrke
Turism- och hotellnäringen växer. Kompetensbrist är ett hot mot ökad tillväxt och utveckling inom näringen. Branschen behöver ett professionellt mottagande av engagerade och serviceinriktade medarbetare. Sverige som besöksland attraherar allt fler utländska besökare som behöver boende och service. Det finns ca 2000 hotell i Sverige och det byggs hela tiden fler.
Stort fokus under studietiden ligger på värdskap och ledarskap samt försäljning och marknadsföring. I de omväxlande arbetsuppgifterna ingår det också att leda och motivera medarbetare i den dagliga driften.
Arbetsprognos
De internationella hotellkedjornas etableringar ökar i Sverige och har stärkt branschens attraktionskraft samt konkurrensen om kompetent personal. Intresset för att förlägga internationella företagsmöten och kongresser i Sverige har gjort att efterfrågan på kompetenta chefer/ledare för att leda och utveckla personal och hotell har ökat liksom behovet av att ha personal med goda färdigheter inom ekonomi, marknadsföring och försäljning.
Vanliga yrkesroller/arbetsplatser
- Hotellchef eller hotellmanager på större eller mindre hotell
- Receptions-/konferens-/avdelningschef
- Operativ ledare/team leader/supervisor bland medarbetare
- Platsansvarig på en mindre anläggning inom besöksnäringen t.ex. vandrarhem
Genom att ha studerat management inom hotell- och besöksnäringen får du också goda möjligheter till arbete inom andra delar av turistnäringen.
Om utbildningen
Vår distansutbildning inom hotel management ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Kursplan
-
Administration 2
Rollen som administratör gällande serviceinriktat arbete gentemot kunder samt planering organisation, genomförande, presentation och utvärdering av ett företags interna och externa service.
-
Affärsjuridik
Juridiska begrepp inom affär samt vanligt förekommande lagar rörande affärsjuridiken.
-
Affärsutveckling och ledarskap
Vad affärsutveckling innebär, om SWOT analys, att upprätta en affärsplan samt lagar och bestämmelser.
-
Entreprenörskap och företagande
Att tänka som en entreprenör och företagets villkor.
-
Organisation och ledarskap
Begrepp, teorier och modeller, olika former av ledarskap samt organisationsformer och deras användbarhet i olika sammanhang.
-
Företagsekonomi
De ekonomiska perspektiven på företagande.
-
Inköp och upphandling
Inköp samt ekonomiska beräkningar inom inköp och upphandling.
-
Rekrytering och omställning
Anställning, rehabilitering, uppsägning, arbetsrätt och det svåra samtalet.
-
Värdskap på resmålet
Resmålets förutsättningar och utbud.
-
Hållbar turism
Hållbar utveckling inom turismnäringen; internationella överenskommelser samt lagar och andra bestämmelser som berör turismnäringen.
-
Besöksnäringen
Turismens utveckling samt hållbar utveckling inom besöksnäringen.
-
Logi
Logi utbudets utveckling samt betydelse av service och bemötande med hänsyn till olika målgrupper inklusive kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.
-
Resmål och resvägar
Olika resmål och resvägar samt reseproduktion, marknadsföring och försäljning.
-
Försäljning och marknadsföring
Medial marknadsföring och försäljning; marknadsföringens roll i köpprocessen samt betydelsen av en tydlig företagsprofil.
-
Reseförsäljning
Aktörer inom reseproduktion och försäljning samt hur dessa samverkar.
-
Praktik: 8 veckor (du hittar din egen praktikplats)
-
Slutarbete
Praktik
Du hittar din praktikplats själv och den kan vara din arbetsplats om du kan utföra arbetsuppgifter relevanta till utbildningen.
Du kan validera praktiken innan påbörjade utbildning eller efteråt om du har relevant arbetslivserfarenhet. Ansök här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som chef inom hotell och turism:
- Samverka och kommunicera med kunder och kollegor samt utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat, ansvarsfullt och arbetsmiljömässigt sätt.
- Leda och fördela arbetet inom yrkesområdet med hänsyn till internationella och nationella överenskommelser, lagar och bestämmelser inom turistnäringen.
Antagningskrav
Lägst godkänt betyg i:
- Svenska A/ Svenska 1 / SAS A / SAS 1 eller motsvarande
- Engelska A / Engelska 5 eller motsvarande
- Matematik A / Matematik 1a/1b/1c eller motsvarande
Du ska även ha:
- Fyllt 18 år (eller ha vårdnadshavares samtycke)
- God självkännedom
- Dator- och internetåtkomst
- God datorvana och kan hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF
Vill du läsa men saknar något av kraven? Ansök om en bedömning här.
Delbetalning
Snabbfakta
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Ansök här.
- Utbildningen vänder sig till både privatpersoner och företag/organisationer.
- Välja att dela upp betalningen (dock ej CSN-berättigad).
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.