Hotellreceptionist

Det privata alternativet!

  • Vill du arbeta med service på hög nivå?
  • Vill du arbeta med människor?

Hotellreceptionist yrket passar den som är serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor samt med stor fördel är språkkunnig. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om de besöker ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell.

Arbetsuppgifterna varierar beroende på arbetsplatsens storlek och hur verksamheten är organiserad. I hotellreceptionistens arbetsuppgifter ingår det att ta emot gästerna när de anländer och checka in dem (registrering av gästerna och utfärdande av nyckelkort), informera om hotellets service och bl.a. att boka bord på restauranger, informera om sevärdheter och vid behov boka biljetter till nöjesevenemang. Men även boka flygbiljetter och beställa taxi kan ingå i arbetet och ibland kan gästerna också växla pengar i receptionen. Vanligtvis hanterar hotellreceptionisten bokning av rum och fakturering samt sköter telefonväxeln. Där det finns konferenslokaler ingår det även att ta hand om hotellets konferensgäster.

Det blir allt vanligare med arbetsrotation vilket kräver att hotellpersonalen på ett hotell, värdshus eller bed-and-breakfast ska sköta varierande arbetsuppgifter och vid behov rycka in på andra områden som normalt sett tillhör exempelvis nattportier, frukostvärd/värdinna, konferensvärd/värdinna eller servitör/servitris.

Kommentarer från tidigare elever

“En rolig utbildning för mig som älskar att arbeta med service.” Angelika

“Jag fick praktikplats redan en månad in på utbildningen och därefter fast jobb.” Peter T.

“Fick jobb på hotell i Norge direkt efter avslutad utbildning. Dom var mycket nöjda med mina kunskaper efter avslutad utbildning.” Karin S.

“Jag är mycket nöjd med kontakten jag fått av min mentor som följt upp mig. Det var mycket god service och mycket trevlig mentor. Jag har också varit nöjd med hur utbildningen var upplag då det var min första distanskurs blev jag mycket positivt överraskad. Boken som jag fick sänt till mig har varit till hjälp men inte alltid och det är bra, utbildningen fick mig själv att tänka efter och ge mina personliga åsikter vilket jag uppskattar.” Stefan


Utbildningens mål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som hotellreceptionist:

  • Planera, organisera och utföra arbetsuppgifter med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och bestämmelser i besöksnäringen.
  • Förstå betydelsen av telefonteknik, bemötande, service och produktkännedom med hänsyn till olika målgrupper samt att anpassa agerande och språk efter situation.

Fakta om utbildningen

Klicka här för svar på de vanligaste frågorna om våra utbildningar.
  • Innehållet motsvarar en 2-årig yrkesutbildning på gymnasienivå men du påverkar din studietid! Du läser i din egen takt och kan variera den vid behov med vårt flexibla upplägg. Om du t.ex. läser 100% utan lov samt har god studievana/disciplin kan utbildningstiden halveras. Faktiska studietiden är individuell och beror på studietakt, validering m.m.
  • Du väljer själv ditt startdatum.
  • Denna utbildning är helt på distans utan några fysiska träffar. Du kan läsa vart än du befinner dig och har dator- och internetankomst. Du kan även jobba samtidigt!
  • Du kan läsa dygnet runt i vår online lärplattform. Du gör skriftliga inlämningar och studieavstämningar ingår.
  • Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 6-8 veckor. Upplägget är flexibelt och längden är beroende på bl.a. validering av dina tidigare erfarenheter och tiden det tar dig att uppnå praktikens mål.
  • All kurslitteratur ingår. Vissa är online-böcker och dessa kan bytas till fysiska böcker mot självkostnadspriset.
  • Diplom samt yrkesutbildningsbevis erhålles efter avslutad utbildning.
  • Vänligen notera att denna utbildning ej är CSN-berättigad.
  • Utbildningen vänder sig till både privatpersoner och organisationer.

Så här går det till!

Klicka här om du önskar mer information eller vill läsa om hela förfarandet.

Validering

Du kan alltid validera de delkurser som du har tidigare läst eller praktiken om du har tidigare arbetslivserfarenheter som är relevanta till utbildningen. Validering av delkurser ska göras innan du anmäler dig och validering av praktiken kan ske innan eller efter påbörjade utbildning.

Klicka här för att läsa våra valideringsrutiner.

Antagningskrav

Om du uppfyller samtliga av våra antagningskrav behöver du inte skicka in några betyg/intyg till oss. När du anmäler dig till utbildningen intygar du att du är behörig och blir då automatisk antagen.

Klicka här om du saknar något av antagningskraven!

För att få delta i utbildningen krävs följande:

  • Du ska vara 18 år fyllda. (Eller med vårdnadshavares samtycke till utbildning av minderårig.)
  • Du ska ha goda kunskaper i svenska.
  • Du ska ha god självkännedom.
  • Du måste ha dator- och internetåtkomst för att kunna studera.
  • Du ska kunna öppna och hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF.

Kursplan/Pris

  • Akut omhändertagande
  • Etik
  • Kommunikation
  • Service
  • Logi
  • Reception 1 & 2
  • Receptions- & konferensservice
  • Administration 1
  • Inköp
  • Entreprenörskap & företagande
  • Marknadsföring
  • Praktisk marknadsföring
  • Receptionistens arbetsuppgifter
  • Praktik (eleven ansvarar själv för att finna praktikplats)
  • Slutarbete

Pris: 9 900 kr inkl. moms (all kurslitteratur ingår)

Önskar du delbetala din utbildning? Läs mer här om hur det går till!

Ansök om ett Human Konto för delbetalning här!


Anmäl dig redan idag!

Har du läst all information och bestämt att denna utbildning är något för dig?



Frågor? Funderingar?

Du är välkommen att kontakta oss och ställa dina frågor kring utbildningen innan du anmäler dig!

Namn

E-postadress

Ämne

Meddelande