Hotellreceptionist

Det privata alternativet!

  • Vill du arbeta med service på hög nivå?
  • Vill du arbeta med människor?

Hotellreceptionist yrket passar den som är serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor samt med stor fördel är språkkunnig. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om de besöker ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell.

Arbetsuppgifterna varierar beroende på arbetsplatsens storlek och hur verksamheten är organiserad. I hotellreceptionistens arbetsuppgifter ingår det att ta emot gästerna när de anländer och checka in dem (registrering av gästerna och utfärdande av nyckelkort), informera om hotellets service och bl.a. att boka bord på restauranger, informera om sevärdheter och vid behov boka biljetter till nöjesevenemang. Men även boka flygbiljetter och beställa taxi kan ingå i arbetet och ibland kan gästerna också växla pengar i receptionen. Vanligtvis hanterar hotellreceptionisten bokning av rum och fakturering samt sköter telefonväxeln. Där det finns konferenslokaler ingår det även att ta hand om hotellets konferensgäster.

Det blir allt vanligare med arbetsrotation vilket kräver att hotellpersonalen på ett hotell, värdshus eller bed-and-breakfast ska sköta varierande arbetsuppgifter och vid behov rycka in på andra områden som normalt sett tillhör exempelvis nattportier, frukostvärd/värdinna, konferensvärd/värdinna eller servitör/servitris.

Kommentarer från tidigare elever

“En rolig utbildning för mig som älskar att arbeta med service.” Angelika

“Jag fick praktikplats redan en månad in på utbildningen och därefter fast jobb.” Peter T.

“Fick jobb på hotell i Norge direkt efter avslutad utbildning. Dom var mycket nöjda med mina kunskaper efter avslutad utbildning.” Karin S.

“Jag är mycket nöjd med kontakten jag fått av min mentor som följt upp mig. Det var mycket god service och mycket trevlig mentor. Jag har också varit nöjd med hur utbildningen var upplag då det var min första distanskurs blev jag mycket positivt överraskad. Boken som jag fick sänt till mig har varit till hjälp men inte alltid och det är bra, utbildningen fick mig själv att tänka efter och ge mina personliga åsikter vilket jag uppskattar.” Stefan


Utbildningens mål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som hotellreceptionist:

  • Planera, organisera och utföra arbetsuppgifter med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och bestämmelser i besöksnäringen.
  • Förstå betydelsen av telefonteknik, bemötande, service och produktkännedom med hänsyn till olika målgrupper samt att anpassa agerande och språk efter situation.

Fakta om utbildningen

Klicka här för svar på vanliga frågor.
  • Innehållet motsvarar en 2-årig yrkesutbildning på gymnasienivå men du påverkar själv din studietid! Faktiska studietiden är individuell då du läser helt i din egen takt och kan variera den med vårt flexibla upplägg. Om du läser t.ex. 100% utan lov samt har god studievana/disciplin kan utbildningstiden halveras. Max lästiden är 4 år (utan ev. paus).
  • Du väljer själv ditt önskade startdatum. Innan du kan börja läsa ska vi ha tagit emot betalning av utbildningskostnaden.
  • Denna utbildning är helt på distans utan fysiska träffar. Du kan läsa vart än du befinner dig och har dator- och internetankomst.
  • Du kan läsa dygnet runt i vår online lärplattform. Du gör skriftliga inlämningar och studieavstämningar ingår.
  • Du kan jobba samtidigt som du läser hos oss! Du väljer själv hur du vill lägga upp dina studier.
  • Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 6-8 veckor. Upplägget är flexibelt och längden är beroende på bl.a. validering av dina tidigare erfarenheter och tiden det tar dig att uppnå praktikens mål.
  • All kurslitteratur ingår. Ev. online-böcker kan bytas till fysiska böcker mot självkostnadspriset.
  • Utbildningen ej är CSN-berättigad. Då du läser när du vill har vi inte närvarorapportering (som krävs för att få studiestöd).
  • Denna utbildning vänder sig till både privatpersoner och arbetsgivare/organisationer.
  • Diplom samt yrkesutbildningsbevis erhålles efter avslutad utbildning. 

Så här går det till!

Läs mer här om hela förfarandet.

Antagningskrav

Om du uppfyller våra antagningskrav nedan behöver du inte skicka in några betyg/intyg till oss utan du intygar du att du är behörig i anmälningsformuläret och blir automatisk antagen.

Uppfyller du inte antagningskraven?

Klicka här för att läsa om hur du blir behörig genom reell kompetens!

För att få delta i utbildningen krävs följande:

  • Du ska vara 18 år fyllda. (Eller med vårdnadshavares samtycke till utbildning av minderårig.)
  • Du ska ha goda kunskaper i svenska.
  • Du ska ha god självkännedom.
  • Du måste ha dator- och internetåtkomst för att kunna studera.
  • Du ska kunna öppna och hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF.

Kursplan/Pris

  • Akut omhändertagande
  • Etik
  • Kommunikation
  • Service
  • Logi
  • Reception 1 & 2
  • Receptions- & konferensservice
  • Administration 1
  • Inköp
  • Entreprenörskap & företagande
  • Marknadsföring
  • Praktisk marknadsföring
  • Receptionistens arbetsuppgifter
  • Praktik (eleven ansvarar själv för att finna praktikplats)
  • Slutarbete

Validering

Du kan alltid validera de delkurser som du har tidigare läst eller praktiken om du har tidigare arbetslivserfarenheter som är relevanta till utbildningen. Validering av delkurser ska göras innan du anmäler dig och validering av praktiken kan ske innan eller efter påbörjade utbildning.

Läs mer om validering här.

Pris: 9 900 kr inkl. moms (all kurslitteratur ingår)

Önskar du delbetala din utbildning?

Läs om hur delbetalning går till här.

Anmäl dig redan idag!

Har du bestämt att du vill läsa denna utbildning?



Frågor? Funderingar?

Du är välkommen att kontakta oss och ställa dina frågor kring utbildningen innan du anmäler dig!

Namn

E-postadress

Utbildning

Meddelande