Hotellreceptionist

Hotellreceptionist

Det privata alternativet!

  • Vill du arbeta med service på hög nivå?
  • Vill du arbeta med människor?

Hotellreceptionist yrket passar den som är serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor samt med stor fördel är språkkunnig. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om de besöker ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell.

Arbetsuppgifterna varierar beroende på arbetsplatsens storlek och hur verksamheten är organiserad. I hotellreceptionistens arbetsuppgifter ingår det att ta emot gästerna när de anländer och checka in dem (registrering av gästerna och utfärdande av nyckelkort), informera om hotellets service och bl.a. att boka bord på restauranger, informera om sevärdheter och vid behov boka biljetter till nöjesevenemang. Men även boka flygbiljetter och beställa taxi kan ingå i arbetet och ibland kan gästerna också växla pengar i receptionen. Vanligtvis hanterar hotellreceptionisten bokning av rum och fakturering samt sköter telefonväxeln. Där det finns konferenslokaler ingår det även att ta hand om hotellets konferensgäster.

Det blir allt vanligare med arbetsrotation vilket kräver att hotellpersonalen på ett hotell, värdshus eller bed-and-breakfast ska sköta varierande arbetsuppgifter och vid behov rycka in på andra områden som normalt sett tillhör exempelvis nattportier, frukostvärd/värdinna, konferensvärd/värdinna eller servitör/servitris.

Arbetsmarknaden

Det finns mycket goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då branschen är i en expansionsfas och saknar utbildad personal. De vanligaste arbetsplatserna är på hotell, bed-and-breakfast, vandrarhem och spa.


Kommentarer från tidigare elever

“En rolig utbildning för mig som älskar att arbeta med service.” Angelika

“Jag fick praktikplats redan en månad in på utbildningen och därefter fast jobb.” Peter T.

“Fick jobb på hotell i Norge direkt efter avslutad utbildning. Dom var mycket nöjda med mina kunskaper efter avslutad utbildning.” Karin S.

“Jag är mycket nöjd med kontakten jag fått av min mentor som följt upp mig. Det var mycket god service och mycket trevlig mentor. Jag har också varit nöjd med hur utbildningen var upplag då det var min första distanskurs blev jag mycket positivt överraskad. Boken som jag fick sänt till mig har varit till hjälp men inte alltid och det är bra, utbildningen fick mig själv att tänka efter och ge mina personliga åsikter vilket jag uppskattar.” Stefan

Läs flera kommentarer här!


Utbildningens mål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som hotellreceptionist:

  • Planera, organisera och utföra arbetsuppgifter med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och bestämmelser i besöksnäringen.
  • Förstå betydelsen av telefonteknik, bemötande, service och produktkännedom med hänsyn till olika målgrupper samt att anpassa agerande och språk efter situation.

Fakta om utbildningen

Klicka här för svar på vanliga frågor.
  • Cady är en privatskola som erbjuder yrkesutbildningar och kurser på distans. Är du nyfiken till hur arbetsgivarna på din ort ställer sig till utbildningsbakgrund, fråga gärna dem innan du anmäler dig.
  • Innehållet motsvarar en 2-årig yrkesutbildning på gymnasial nivå.
  • Du påverkar själv studietiden då du läser helt i din egen takt. Den faktiska studietid är individuell då du kan variera din lästakt under utbildningen med vårt flexibla upplägg. Om du läser t.ex. heltid utan lov samt har god studievana/disciplin kan lästiden halveras till cirka 1 år. Maxtiden är 4 år (utan ev. paus).
  • Du väljer själv ditt startdatum. Innan du kan börja ska vi ha tagit emot betalning av utbildningskostnaden.
  • Denna utbildning är helt på distans utan fysiska träffar. Du kan läsa vart du än befinner dig och har dator- och internetankomst. Du har tillgång till vår online lärplattform dygnet runt.
  • Du kan jobba samtidigt som du läser hos oss! Du väljer själv hur du vill lägga upp dina studier.
  • Din mentor hjälper dig genom hela utbildningen. Du gör skriftliga inlämningar och studieavstämningar ingår.
  • Praktik ingår och är vanligtvis 8 veckor på heltid. Det finns 3 perioder och upplägget är flexibelt. Längden är beroende på bl.a. tiden det tar dig att uppnå praktikmålen samt ev. validering av tidigare erfarenheter. Läs mer här.
  • All kurslitteratur ingår. Vi använder främst interaktiva e-böcker.
  • Utbildningen är ej CSN-berättigad. Bl.a. då du läser i egen takt och vi inte för närvarorapportering.
  • Denna utbildning vänder sig till både privatpersoner och arbetsgivare/organisationer.

Utbildningsbevis

Efter att utbildningen är avslutad och godkänd erhålles diplom samt yrkesutbildningsbevis.


Så här går det till!

Vill du veta hur du anmäler dig och vad som är viktig att tänka på?

Läs hur du går tillväga här.

Antagningskrav

För att få delta i utbildningen krävs följande:

  • Du ska vara 18 år fyllda (eller med vårdnadshavares samtycke till utbildning av minderårig).
  • Du ska ha goda kunskaper i svenska.
  • Du ska ha god självkännedom.
  • Du måste ha dator- och internetåtkomst för att kunna studera.
  • Du ska kunna öppna och hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF.

Är du behörig?

Om du uppfyller samtliga antagningskrav ovan är du behörig och du kan anmäla dig till utbildningen. Du behöver inte skicka dina betyg/intyg till oss utan du intygar att du är behörig i anmälningsformuläret och du blir då automatisk antagen.

Är du inte behörig?

Ansök om behörighet här.

Om du har s.k. reell kompetens genom t.ex. livs- eller arbetslivserfarenhet kan vi bedöma dig som behörig.


Kursplan

  • Akut omhändertagande
  • Etik
  • Kommunikation
  • Service
  • Logi
  • Reception 1 & 2
  • Receptions- & konferensservice
  • Administration 1
  • Inköp
  • Entreprenörskap & företagande
  • Marknadsföring
  • Praktisk marknadsföring
  • Receptionistens arbetsuppgifter
  • Praktik (du hittar din egen praktikplats)
    Period 1, 2 veckor – Introduktion till arbetsplatsen/yrket
    Period 2, minst 4 veckor – Handledarlett utförande av arbetsuppgifter enligt utbildningsmålen
    Period 3, 2 veckor – Självständigt utförande av arbetsuppgifter enligt utbildningsmålen
    Läs mer här.
  • Slutarbete

Validering

Ansök om validering här.

Du kan ansöka om validering om du har tidigare läst en delkurs som ingår i vår kursplan eller har relevanta arbetslivserfarenheter. Validering av delkurser skall godkännas av oss innan du anmäler dig. Validering av praktik kan ske innan eller efter påbörjade utbildning.

En validerad delkurs tas bort från kursplanen och behöver inte läsas om. Vi drar endast av ev. litteraturkostnaden för en godkänd delkurs.


Utbildningskostnad

11 900 kr inkl. moms (all kurslitteratur ingår)

Välj bland följande betalningsalternativ:

  • Faktura: bankgiro, Swish eller delbetalning genom Human Finans
  • Svea: bankkort eller delbetalning (sker direkt i anmälningsformuläret)

Finansiering

Önskar du delbetala? Klicka här för att läsa mer om hur delbetalning går till hos oss.

Du kan välja att delbetala din utbildning via Human Finans eller Svea.

Ansökan om delbetalning genom Svea sker direkt i anmälningsformuläret och där ser du även dina alternativ.

Ansökan om delbetalning genom Human Finans sker via deras hemsida. Se nedan för mer info.


Anmäl dig redan idag!

Har du bestämt att du vill läsa denna utbildning?



Frågor? Funderingar?

Du är välkommen att kontakta oss och ställa dina frågor kring utbildningen innan du anmäler dig!

Namn

E-postadress

Utbildning

Meddelande


Liknande utbildningar