Hotellreceptionist


UTBILDNINGSFAKTA
Typ 
Yrkesutbildning
Utbildningssätt 
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå 
Gymnasial
Startdatum 
Börja när du vill
Motsvarar 
2 år (snitt vid heltid 1 år)
Lästakt 
Flexibel (max 4 år, ingen minimitid)
Praktik 
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur 
Ingår
Utbildningsbevis 
Diplom och yrkesutbildningsbevis
 
Pris 
14 900 kr inkl. moms
 
(12 368 kr ex. moms)

Att jobba som hotellreceptionist

Vad gör en hotellreceptionist?

Hotellreceptionist yrket passar den som är serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor samt med stor fördel är språkkunnig. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om de besöker ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell.

Arbetsuppgifterna varierar beroende på arbetsplatsens storlek och hur verksamheten är organiserad. I hotellreceptionistens arbetsuppgifter ingår det att ta emot gästerna när de anländer och checka in dem (registrering av gästerna och utfärdande av nyckelkort), informera om hotellets service och bl.a. att boka bord på restauranger, informera om sevärdheter och vid behov boka biljetter till nöjesevenemang. Men även boka flygbiljetter och beställa taxi kan ingå i arbetet och ibland kan gästerna också växla pengar i receptionen. Vanligtvis hanterar hotellreceptionisten bokning av rum och fakturering samt sköter telefonväxeln. Där det finns konferenslokaler ingår det även att ta hand om hotellets konferensgäster.

Omväxlande arbetsuppgifter blir allt mer vanligare

Det blir allt vanligare med arbetsrotation vilket kräver att hotellpersonalen på ett hotell, värdshus eller bed-and-breakfast ska sköta varierande arbetsuppgifter och vid behov rycka in på andra områden som normalt sett tillhör exempelvis nattportier, frukostvärd/värdinna, konferensvärd/värdinna eller servitör/servitris.

Arbetsprognos

Det finns mycket goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då branschen är i en expansionsfas och saknar utbildad och professionell personal.

Vanliga arbetsplatser

  • Inom hotell
  • På bed-och-breakfast
  • Vandrarhem
  • Spa med t.ex. övernattning

Om utbildningen

Vår distansutbildning till hotellreceptionist ger dig möjligheter

9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.

Utbildningsledarna

Bakom utbildningen står Cadys professionella team av kunniga och utbildade yrkeslärare. Deras gedigna erfarenheter är samlade från tidigare arbeten inom business management, service och administration.

Genom deras gedigna kunskaper och kompetenser har de värdefulla insikter i vad det innebär att arbeta inom dessa branscher.

Cadys yrkeslärare brinner för att dela med sig av sina erfarenheter så att du kan få en djupare förståelse och inlärning. De ser fram emot att ge dig stöttning och motivation mot dina utbildningsmål och yrkesdrömmar.

Kursplan

  • Akut omhändertagande

    Grunderna för HLR samt hantering av akut sjukdom och skada.

  • Etik och människans livsvillkor

    Människan och hennes livslopp utifrån sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsvariation.

  • Kommunikation

    Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.

  • Service

    Att ge god service samt kundbemötande.

  • Logi

    Logi utbudets utveckling samt betydelse av service och bemötande med hänsyn till olika målgrupper inklusive kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.

  • Reception 1 och 2

    Att samarbeta och kommunicera med andra; att anpassa agerande och språk utifrån situationen samt lokala och regionala samarbetspartners inom rese- och besöksnäringen med betydelse för receptionsarbetet.

  • Receptions- och konferensservice

    Administration, planering och genomförande av möten; olika system och program för arbetet inom reception och kundtjänst; mötesindustrin, konferens- och eventanläggningar samt branschorganisationer.

  • Administration 1

    Administrativa rutiner och funktioner; dokumentutformning samt organisation och arbetsformer inom företag.

  • Inköp

    Inköp, försäljning och ekonomi.

  • Entreprenörskap och företagande

    Att tänka som en entreprenör och företagets villkor.

  • Marknadsföring

    Teorier och tendenser inom marknadsföring; marknads- och omvärldsanalys samt metoder och analysverktyg för marknadsinformation; marknadsstrategier; intern och extern marknadskommunikation samt internationell marknadsföring.

  • Praktisk marknadsföring

    Affärsidé, marknads- och säljplan; omvärldsanalys och marknadsundersökningar samt konkurrensmedel, -förmåga och lönsamhet.

  • Praktik

    Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.

  • Slutarbete

    Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.

Praktik

Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen.

Upplägget är flexibelt och kan anpassas efter ditt önskemål och i samråd med oss såsom deltid över en längre period då du arbetar.

Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Den kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.

Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.

Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.

Utbildningsmål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som hotellreceptionist:

  • Planera, organisera och utföra arbetsuppgifter med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och bestämmelser i besöksnäringen.
  • Förstå betydelsen av telefonteknik, bemötande, service och produktkännedom med hänsyn till olika målgrupper samt att anpassa agerande och språk efter situation.

Antagningskrav

Krav för att läsa denna utbildning:

  • Minst 18 år (eller ha vårdnadshavares samtycke)
  • Goda kunskaper i svenska
  • God självkännedom, studievana och disciplin
  • Dator- och internetåtkomst
  • God datorvana och kan hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF

Vill du läsa men saknar något av kraven? Ansök om en bedömning här.

Delbetalning

Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.

Denna utbildning är ej CSN berättigad.


Snabbfakta

  • Helt på distans utan några fysiska träffar.
  • Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
  • Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
  • Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
  • Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
  • Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.

Vill du veta mer?

Fyll gärna i nedan formulär.