Hotellreceptionist

Hotellreceptionist

Det privata alternativet!

  • Vill du arbeta med service på hög nivå?
  • Vill du arbeta med människor?

Hotellreceptionist yrket passar den som är serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor samt med stor fördel är språkkunnig. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om de besöker ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell.

Arbetsuppgifterna varierar beroende på arbetsplatsens storlek och hur verksamheten är organiserad. I hotellreceptionistens arbetsuppgifter ingår det att ta emot gästerna när de anländer och checka in dem (registrering av gästerna och utfärdande av nyckelkort), informera om hotellets service och bl.a. att boka bord på restauranger, informera om sevärdheter och vid behov boka biljetter till nöjesevenemang. Men även boka flygbiljetter och beställa taxi kan ingå i arbetet och ibland kan gästerna också växla pengar i receptionen. Vanligtvis hanterar hotellreceptionisten bokning av rum och fakturering samt sköter telefonväxeln. Där det finns konferenslokaler ingår det även att ta hand om hotellets konferensgäster.

Det blir allt vanligare med arbetsrotation vilket kräver att hotellpersonalen på ett hotell, värdshus eller bed-and-breakfast ska sköta varierande arbetsuppgifter och vid behov rycka in på andra områden som normalt sett tillhör exempelvis nattportier, frukostvärd/värdinna, konferensvärd/värdinna eller servitör/servitris.


Kommentarer från tidigare elever

“En rolig utbildning för mig som älskar att arbeta med service.” Angelika

“Jag fick praktikplats redan en månad in på utbildningen och därefter fast jobb.” Peter T.

“Fick jobb på hotell i Norge direkt efter avslutad utbildning. Dom var mycket nöjda med mina kunskaper efter avslutad utbildning.” Karin S.

“Jag är mycket nöjd med kontakten jag fått av min mentor som följt upp mig. Det var mycket god service och mycket trevlig mentor. Jag har också varit nöjd med hur utbildningen var upplag då det var min första distanskurs blev jag mycket positivt överraskad. Boken som jag fick sänt till mig har varit till hjälp men inte alltid och det är bra, utbildningen fick mig själv att tänka efter och ge mina personliga åsikter vilket jag uppskattar.” Stefan


Utbildningens mål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som hotellreceptionist:

  • Planera, organisera och utföra arbetsuppgifter med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och bestämmelser i besöksnäringen.
  • Förstå betydelsen av telefonteknik, bemötande, service och produktkännedom med hänsyn till olika målgrupper samt att anpassa agerande och språk efter situation.

Fakta om utbildningen

Klicka här för svar på vanliga frågor.
  • Cady är en privatskola som erbjuder yrkesutbildningar och kurser på distans. Är du nyfiken till hur arbetsgivarna på din ort ställer sig till utbildningsbakgrund, fråga dom gärna innan du anmäler dig.
  • Innehållet motsvarar en 2-årig yrkesutbildning men du påverkar själv din studietid! Den faktiska studietid är individuell. Du läser i din egen takt och kan variera den med vårt flexibla upplägg. Om du läser heltid utan lov samt har god studievana/disciplin kan tiden halveras. Maxtid är 4 år (utan ev. paus).
  • Du väljer själv ditt startdatum. Innan du kan börja ska vi ha tagit emot betalning av utbildningskostnaden.
  • Denna utbildning är helt på distans utan fysiska träffar. Du kan läsa vart du än befinner dig och har dator- och internetankomst. Du har tillgång till vår online lärplattform dygnet runt.
  • Du kan jobba samtidigt som du läser hos oss! Du väljer själv hur du vill lägga upp dina studier.
  • Din mentor hjälper dig genom hela utbildningen. Du gör skriftliga inlämningar och studieavstämningar ingår.
  • Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 6 – 8 veckor. Upplägget är flexibelt och längden är beroende på bl.a. validering av dina tidigare erfarenheter och tiden det tar dig att uppnå praktikens mål. Läs mer här.
  • All kurslitteratur ingår. Vi använder främst interaktiva online böcker i den mån det går.
  • Utbildningen är ej CSN-berättigad. Bl.a. då du läser i egen takt och vi inte för närvarorapportering.
  • Denna utbildning vänder sig till både privatpersoner och arbetsgivare/organisationer.
  • Diplom samt yrkesutbildningsbevis erhålles efter avslutad utbildning.

Så här går det till!

Vill du veta mer om hur det går till att anmäla dig och läsa hos oss?

Klicka här för att läsa om hela förfarandet.

Antagningskrav

För att få delta i utbildningen krävs följande:

  • Du ska vara 18 år fyllda (eller med vårdnadshavares samtycke till utbildning av minderårig).
  • Du ska ha goda kunskaper i svenska.
  • Du ska ha god självkännedom.
  • Du måste ha dator- och internetåtkomst för att kunna studera.
  • Du ska kunna öppna och hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF.

Om du uppfyller våra antagningskrav behöver du inte skicka in dina betyg/intyg till oss. Du kommer att intyga att du är behörig i anmälningsformuläret och du blir automatisk antagen.

Uppfyller du inte antagningskraven?

Vi kan bedöma dig som behörig om du har s.k. reell kompetens genom t.ex. livs- eller arbetslivserfarenheter.

Klicka här för att läsa mer om behörighet.

Kursplan

  • Akut omhändertagande
  • Etik
  • Kommunikation
  • Service
  • Logi
  • Reception 1 & 2
  • Receptions- & konferensservice
  • Administration 1
  • Inköp
  • Entreprenörskap & företagande
  • Marknadsföring
  • Praktisk marknadsföring
  • Receptionistens arbetsuppgifter
  • Praktik i 6 – 8 veckor (eleven ansvarar själv för att finna praktikplats).
    Läs mer här.
  • Slutarbete

Validering

Du kan ansöka om validering om du har tidigare läst en delkurs som ingår i vår kursplan eller har relevanta arbetslivserfarenheter. Delkurser du önskar validera skall godkännas av oss innan du anmäler dig. Validering av praktik kan ske innan eller efter påbörjade utbildning.

En validerad delkurs tas bort från kursplanen och behöver inte läsas om. Vi drar endast av ev. litteraturkostnaden för godkända delkurser.

Ansök om validering här.

Utbildningskostnad

11 900 kr inkl. moms (all kurslitteratur ingår)

Välj bland följande betalningsalternativ: bankgiro, Swish eller delbetalning genom Human Finans.


Finansiering

Önskar du delbetala? Klicka här för att läsa mer om hur delbetalning går till hos oss.


Anmäl dig redan idag!

Har du bestämt att du vill läsa denna utbildning?



Frågor? Funderingar?

Du är välkommen att kontakta oss och ställa dina frågor kring utbildningen innan du anmäler dig!

Namn

E-postadress

Utbildning

Meddelande


Liknande utbildningar