Hotellreceptionist

Det privata alternativet!

  • Vill du arbeta med service på hög nivå?
  • Vill du arbeta med människor?

Hotellreceptionist yrket passar den som är serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor samt med stor fördel är språkkunnig. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om de besöker ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell.

Arbetsuppgifterna varierar beroende på arbetsplatsens storlek och hur verksamheten är organiserad. I hotellreceptionistens arbetsuppgifter ingår det att ta emot gästerna när de anländer och checka in dem (registrering av gästerna och utfärdande av nyckelkort), informera om hotellets service och bl.a. att boka bord på restauranger, informera om sevärdheter och vid behov boka biljetter till nöjesevenemang. Men även boka flygbiljetter och beställa taxi kan ingå i arbetet och ibland kan gästerna också växla pengar i receptionen. Vanligtvis hanterar hotellreceptionisten bokning av rum och fakturering samt sköter telefonväxeln. Där det finns konferenslokaler ingår det även att ta hand om hotellets konferensgäster.

Det blir allt vanligare med arbetsrotation vilket kräver att hotellpersonalen på ett hotell, värdshus eller bed-and-breakfast ska sköta varierande arbetsuppgifter och vid behov rycka in på andra områden som normalt sett tillhör exempelvis nattportier, frukostvärd/värdinna, konferensvärd/värdinna eller servitör/servitris.

Kommentarer från tidigare elever

”En rolig utbildning för mig som älskar att arbeta med service.” Angelika

”Jag fick praktikplats redan en månad in på utbildningen och därefter fast jobb.” Peter T.

”Fick jobb på hotell i Norge direkt efter avslutad utbildning. Dom var mycket nöjda med mina kunskaper efter avslutad utbildning.” Karin S.

“Jag är mycket nöjd med kontakten jag fått av min mentor som följt upp mig. Det var mycket god service och mycket trevlig mentor. Jag har också varit nöjd med hur utbildningen var upplag då det var min första distanskurs blev jag mycket positivt överraskad. Boken som jag fick sänt till mig har varit till hjälp men inte alltid och det är bra, utbildningen fick mig själv att tänka efter och ge mina personliga åsikter vilket jag uppskattar.” Stefan


Utbildningens mål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som hotellreceptionist:

  • Planera, organisera och utföra arbetsuppgifter med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och bestämmelser i besöksnäringen.
  • Förstå betydelsen av telefonteknik, bemötande, service och produktkännedom med hänsyn till olika målgrupper samt att anpassa agerande och språk efter situation.

Fakta om utbildningen

  • Innehållet motsvarar en 2-årig yrkesutbildning men du påverkar din studietid! Det är möjligt att halvera utbildningstiden om du t.ex. läser 100% utan lov samt har goda studievanor/disciplin. Faktiska studietiden är individuell och beror på din lästakt m.m.
  • Denna utbildning är på distans utan fysiska träffar. 
  • Obligatoriska live webbinarier ingår. Du bokar själv in tider till webbinarierna och flera tillfällen erbjuds varje vecka.
  • Praktik ingår och kan valideras delvis eller helt.  Längden är beroende på validering av dina tidigare erfarenheter och är upp till 17 veckor (om relevant erfarenhet saknas).  Upplägget är flexibelt enligt dina och arbetsgivarens önskemål.
  • Du kan validera ämnen du har tidigare läst samt praktik. Här kan du läsa våra valideringsrutiner.
  • All kurslitteratur ingår. 
  • Den vänder sig till både privatpersoner och organisationer.
  • OBS! Den är ej CSN-berättigad.
  • Diplom samt yrkesutbildningsbevis erhålls efter avslutad utbildning. 

Läs mer om vårt upplägg och hur du börjar hos oss nedan under “Så här går det till”!


Klicka här för svar på de vanligaste frågorna om våra utbildningar.

Antagningskrav

För att få delta i utbildningen krävs följande:

Du ska vara 18 år fyllda. (Eller med vårdnadshavares samtycke till utbildning av minderårig.)

Du ska ha goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Du ska ha god självkännedom.

Du måste ha dator- och internetåtkomst för att kunna studera.

Du ska kunna öppna och hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF.

Saknar du någon av ovanstående behörighetskrav? 

Läs här om hur du kan bli behörig genom reell kompetens!


Kursplan/Pris

  • Akut omhändertagande
  • Etik
  • Kommunikation
  • Service
  • Logi
  • Reception 1 & 2
  • Receptions- & konferensservice
  • Administration 1
  • Inköp
  • Entreprenörskap & företagande
  • Marknadsföring
  • Praktisk marknadsföring
  • Receptionistens arbetsuppgifter
  • Praktik (eleven ansvarar själ för att finna praktikplats)
  • Slutarbete

Pris: 9 900 kr inkl. moms (all kurslitteratur ingår)

Önskar du delbetala din utbildning? Läs mer här om hur det går till!

Ansök om ett Human Konto för delbetalning här!


Så här går det till!

Är du intresserad av våra utbildningar och undrar hur du går till väga? Här kommer några steg att följa samt bra information inför din anmälan och studietid hos oss!

  1. Validera?

    Har du tidigare läst någon av delkurserna som ingår i utbildningen? Då kan du validera dem hos oss INNAN du anmäler dig!

    Du kan även validera praktiken delvis eller helt om du har relevanta erfarenheter och detta kan göras innan eller efter utbildningsstart då det inte påverkar kursavgiften.

    Klicka här för att komma till våra valideringsrutiner.

  2. Bestäm när du vill börja

    Du kan börja läsa precis när det passar dig bäst då våra distansutbildningar inte har några fasta startdatum. Du väljer själv ditt önskade startdatum och kan anmäla dig alla dagar året om. Ditt första live webbinarium bokas vid närmaste passande tillfället intill utbildningsstart.

    Vi startar nya elever löpande på helgfria veckodagar och vid omgående start kan du börja läsa tidigast efter att betalning av fakturan är oss tillhanda, se mer nedan.

  3. Anmäl dig till utbildningen

    OBS! Anmälan är bindande och görs endast via vår hemsida. Innan du skickar in din anmälan ska du kontrollera själv att du uppfyller antagningskraven samt att eventuell validering är godkänd.

  4. Betala fakturan

    Efter inskickad anmälan får du en bekräftelse via e-post på att du är antagen. Vi e-postar sedan separat en faktura inom ett par arbetsdagar (håll koll på din skräppost om du inte ser den i inkorgen). Fakturan ska vara betald före utbildningsstart (bankgiro, Swish) eller genom delbetalning via Human Finans (se mer nedan).

    Räkna med ca. två/tre bankdagar efter att betalningen är utförd tills du får inloggningsuppgifter samt litteraturinformation via mail och kan börja studera.

    Delbetala?
    Vi erbjuder delbetalningsmöjligheter i samarbete med Human Finans. Du kan ansöka om ett Human Konto innan eller efter du har anmält dig till utbildningen. Klicka här för att läsa mer om delbetalning.

  5. Börja läsa i din takt

    Du har tillgång till lärplattformen dygnet runt samt mentor och supportfunktioner vardagar under hela din studietid hos oss via e-post eller telefon.

    Du läser helt i din egen takt och studietiden påverkar du själv! Du behöver inte bestämma den i förväg och med vårt flexibla upplägg kan du även variera ditt tempo under studietiden. Vi har inga minimi- eller maximigränser (så länge du jobbar aktivt och gör regelbundna inlämningar).

    Det är vårt innehåll i utbildningen som är värderat vad gäller tiden. Varje elev läser väldigt olika beroende på studievana, disciplin, hur mycket man läser per dag m.m. samt att en fysisk skola har många lov (t.ex. jul, påsk m.m.) där timplanen oftast inte ligger på 40 timmar/vecka. Om du väljer att läsa på 100% och utan lov påverkas den faktiska tiden.

  6. Praktik

    Praktik är en viktig del av utbildningen som hjälper förbereda dig inför arbetslivet och skapa viktiga kontaktar med branschen.

    Praktikens längd är beroende på vad du kan validera enligt dina tidigare erfarenheter som är relevanta till utbildningen och om du inte har någon erfarenhet gäller en sammanlagd praktikperiod på 17 veckor.  Validering och därefter praktikens längd bedöms enligt våra valideringsrutiner som du hittar här. 

    Platsen hittar du själv och kan vara din arbetsplats om dina arbetsuppgifter är relevanta till utbildningen.  Praktiken går även att skräddarsy efter dina och arbetsgivarens önskemål, t.ex. 50% över en längre period, på kvällar, helger m.m.

  7. När du har läst klart

    Denna utbildning ger diplom samt yrkesutbildningsbevis. För att erhålla dessa krävs det att du har fått godkänd i samtliga arbetsmoment, genomfört och fått praktiken godkänd samt att utbildningen är betald till fullo.  Vid delbetalning genom Human Finans behöver inte du ha betalat färdigt för att erhålla bevis/diplom.

    Observera att våra yrkesutbildningar inte ger betyg utan ger G/IG (godkänd eller inte godkänd). Om du vill erhålla officiellt betyg, måste du själv pröva dina kunskaper mot betyg hos din kommun. Funderar du på vad de olika arbetsgivarna i ditt område har för krav för att få arbete? Kolla gärna direkt med dem!


Anmäl dig redan idag!

Har du läst all information och bestämt att denna utbildning är något för dig?


Frågor? Funderingar?

Du är välkommen att kontakta oss och ställa dina frågor kring utbildningen innan du anmäler dig!

Namn

E-postadress

Ämne

Meddelande