Receptionist inr företag


UTBILDNINGSFAKTA
Typ 
Yrkesutbildning
Utbildningssätt 
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå 
Gymnasial
Startdatum 
Börja när du vill året om
Motsvarar 
1½ år
Lästakt 
Flexibel (0-3 år)
Praktik 
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur 
Ingår
Utbildningsbevis 
Diplom och yrkesutbildningsbevis
 
Pris 
12 900 kr inkl. moms
 
(10 759 kr ex. moms)

Att jobba som receptionist inriktning företag

Vad gör en receptionist inriktning företag?

Om du är en social person som dessutom gillar att arbeta med människor kan yrket till receptionist inriktning företag vara för dig! Som receptionist i ett företag är du den första kontakten både internt och externt för kunder och kollegor och det innebär således att du är företagets ansikte utåt.

Det är dessutom väldigt viktigt att du har en hög servicekänsla och gillar att hjälpa både kunder och dina kollegor i varierande arbetsuppgifter. Och just därför är det en viktig del av arbetet att kunna ge god kundservice.

Arbetet är fartfylld med nya saker att lösa varje dag så det krävs även ett stort flexibilitet och att du är snabbtänkt för att du ska kunna anpassa dig till de olika situationerna som kan uppstå.

Arbetsprognos

Det finns goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då receptionister finns på både större och mindre företag och inom alla områden. Efter utbildningen är du redo för ett arbete på både mindre arbetsplatser där arbetsuppgifterna varierar en hel del och även större arbetsplatser där arbetsuppgifterna oftast är mer specialiserade.

Vanliga arbetsplatser

  • Privata företag inom olika branscher
  • Offentliga företag inom olika branscher
  • Bemanningsföretag
  • Serviceföretag

Om utbildningen

Vår distansutbildning till receptionist inriktning företag ger dig möjligheter

9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.

Kursplan

  • Etik och människans livsvillkor

    Människan och hennes livslopp utifrån sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsvariation.

  • Kommunikation

    Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.

  • Reception 1 och 2

    Kundrelaterat och målinriktat säljarbete inom handel med varor och tjänster samt kommunikationsteknik och hur attityder, värderingar och förhållningssätt påverkar försäljnings- och servicesituationer.

  • Receptions- och konferensservice

    Administration, planering och genomförande av möten; olika system och program för arbetet inom reception och kundtjänst; mötesindustrin, konferens- och eventanläggningar samt branschorganisationer.

  • Inköp

    Inköp, försäljning och ekonomi.

  • Marknadsföring

    Teorier och tendenser inom marknadsföring; marknads- och omvärldsanalys samt metoder och analysverktyg för marknadsinformation; marknadsstrategier; intern och extern marknadskommunikation samt internationell marknadsföring.

  • Service via telefon och internet

    Att ge god service via telefon och internet.

  • Service

    Att ge god service samt kundbemötande.

  • Administration 1

    Administrativa rutiner och funktioner; dokumentutformning samt organisation och arbetsformer inom företag.

  • Personaladministration och arbetspsykologi

    Vanliga arbetsuppgifter på en personalavdelning inklusive anställning, personalekonomi, arbetsrätt och arbetsmiljö.

  • Praktik

    8 veckor (du hittar din egen praktikplats).

  • Slutarbete

Praktik

Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Upplägget är flexibelt och kan anpassas efter ditt önskemål och i samråd med oss såsom deltid över en längre period då du arbetar.

Du hittar din praktikplats själv och den kan vara din arbetsplats om du kan utföra arbetsuppgifter relevanta till utbildningen.

Du kan validera praktiken innan påbörjade utbildning eller efteråt om du har relevant arbetslivserfarenhet. Ansök här.

Utbildningsmål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som receptionist med inriktning företag och organisationer:

  • Hantera vanliga administrativa rutiner, metoder och dokument i företag och organisationer enligt gällande lagar och bestämmelser.
  • Förstå betydelsen av marknadsföringsåtgärder, produktkännedom, telefonteknik, service och bemötande i mötet med olika målgrupper i receptionsarbetet.

Antagningskrav

Du ska ha:

  • Fyllt 18 år (eller ha vårdnadshavares samtycke)
  • Goda kunskaper i svenska
  • God självkännedom
  • Dator- och internetåtkomst
  • God datorvana och kan hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF

Vill du läsa men saknar något av kraven? Ansök om en bedömning här.

Delbetalning

Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.


Snabbfakta

  • Helt på distans utan några fysiska träffar.
  • Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
  • Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
  • Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Ansök här.
  • Utbildningen vänder sig till både privatpersoner och företag/organisationer.
  • Välja att dela upp betalningen (dock ej CSN-berättigad).
  • Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.

Vill du veta mer?

Fyll gärna i nedan formulär.