Att jobba som receptionist inriktning företag
Vad gör en receptionist inriktning företag?
Om du är en social person som dessutom gillar att arbeta med människor kan yrket till receptionist inriktning företag vara för dig! Som receptionist i ett företag är du den första kontakten både internt och externt för kunder och kollegor och det innebär således att du är företagets ansikte utåt.
Det är dessutom väldigt viktigt att du har en hög servicekänsla och gillar att hjälpa både kunder och dina kollegor i varierande arbetsuppgifter. Och just därför är det en viktig del av arbetet att kunna ge god kundservice.
Arbetet är fartfylld med nya saker att lösa varje dag så det krävs även ett stort flexibilitet och att du är snabbtänkt för att du ska kunna anpassa dig till de olika situationerna som kan uppstå.
Arbetsprognos
Det finns goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då receptionister finns på både större och mindre företag och inom alla områden. Efter utbildningen är du redo för ett arbete på både mindre arbetsplatser där arbetsuppgifterna varierar en hel del och även större arbetsplatser där arbetsuppgifterna oftast är mer specialiserade.
Vanliga arbetsplatser
- Privata företag inom olika branscher
- Offentliga företag inom olika branscher
- Bemanningsföretag
- Serviceföretag
Om utbildningen
Vår distansutbildning till receptionist inriktning företag ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Utbildningsledarna
Genom deras gedigna kunskaper och kompetenser har de värdefulla insikter i vad det innebär att arbeta inom dessa branscher.
Cadys yrkeslärare brinner för att dela med sig av sina erfarenheter så att du kan få en djupare förståelse och inlärning. De ser fram emot att ge dig stöttning och motivation mot dina utbildningsmål och yrkesdrömmar.
Kursplan
-
Etik och människans livsvillkor
Människan och hennes livslopp utifrån sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsvariation.
-
Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.
-
Reception 1 och 2
Kundrelaterat och målinriktat säljarbete inom handel med varor och tjänster samt kommunikationsteknik och hur attityder, värderingar och förhållningssätt påverkar försäljnings- och servicesituationer.
-
Receptions- och konferensservice
Administration, planering och genomförande av möten; olika system och program för arbetet inom reception och kundtjänst; mötesindustrin, konferens- och eventanläggningar samt branschorganisationer.
-
Inköp
Inköp, försäljning och ekonomi.
-
Marknadsföring
Teorier och tendenser inom marknadsföring; marknads- och omvärldsanalys samt metoder och analysverktyg för marknadsinformation; marknadsstrategier; intern och extern marknadskommunikation samt internationell marknadsföring.
-
Service via telefon och internet
Att ge god service via telefon och internet.
-
Service
Att ge god service samt kundbemötande.
-
Administration 1
Administrativa rutiner och funktioner; dokumentutformning samt organisation och arbetsformer inom företag.
-
Personaladministration och arbetspsykologi
Vanliga arbetsuppgifter på en personalavdelning inklusive anställning, personalekonomi, arbetsrätt och arbetsmiljö.
-
Praktik
Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Praktik
Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter ditt önskemål och i samråd med oss såsom deltid över en längre period då du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Den kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som receptionist med inriktning företag och organisationer:
- Hantera vanliga administrativa rutiner, metoder och dokument i företag och organisationer enligt gällande lagar och bestämmelser.
- Förstå betydelsen av marknadsföringsåtgärder, produktkännedom, telefonteknik, service och bemötande i mötet med olika målgrupper i receptionsarbetet.
Antagningskrav
Denna utbildning har ej krav på betyg eller andra förkunskaper för att kunna läsa den.
Är du osäker på om du kan läsa denna utbildning? Läs om hur du kan ansöka om en bedömning här.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Snabbfakta
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera även den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och även elevcoachning.