Service och kommunikation


KURSFAKTA
Typ 
Kurs
Utbildningssätt 
Distans (inga fysiska träffar)
Startdatum 
Börja när du vill året om
Lästakt 
Flexibel, max 4 månader
Praktik 
Nej
Kurslitteratur 
Ingår
Utbildningsbevis 
Diplom och kursbevis
Pris 
6 500 kr inkl. moms
 
(5 200 kr ex. moms)

Få kompetens inom service och kommunikation

Att jobba med service och kommunikation

Om du brinner för att arbeta med service och kommunikation på hög nivå och vill utveckla dig samt få fler verktyg inom dessa områden är denna kurs för dig.

I denna kurs får du speciella samtals- och arbetsverktyg för att öka dina kunskaper inom service och kommunikation oavsett om du är nybörjare eller redan är utbildad eller arbetar och vill kompetensutveckla dig. Denna kurs passar dig som tycker att att kommunikation är stimulerande och således vill hålla dig à jour samt bli bättre på att sprida information och ge god service.

Det kan handla om bl.a. människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang, kommunikation via digitala medier och deras betydelse i vårt dagliga liv, hur viktig god produktkännedom och marknadsföring är i servicesituationer samt att kunna hantera olika typer av reaktioner inklusive kritik från kunder eller andra medmänniskor.

Att utbilda dig inom detta spännande område ger dig spetskompetensen för att kunna möta olika branschers nuvarande och kommande behov av utbildade och yrkeskunniga personer. Detta beror dels på ökad rörlighet på arbetsmarknaden och dels på stora pensionsavgångar inom en snar framtid. Därmed läggs stor vikt vid såväl service och kommunikation som vid branschkunskap inom respektive yrke.

Vanliga yrkesroller

Det finns flera olika yrken där kompetensen som du får av denna kurs kan användas och även är efterfrågad.

Vanliga yrkesområden där du kan jobba med service och kommunikation

  • Kundservice yrken såsom receptionist eller säljare
  • Inom turism och besöksnäringen
  • Andra yrken där du har hand om människor

Denna kurs passar mycket bra för dig som jobbar eller vill börja jobba med kommunikation inom olika typer av yrkesroller. Du bör dessutom redan vara utbildad till ett relevant yrke eller ha relevant arbetslivserfarenhet men det passar även dig som bara är intresserad av att få fördjupad kunskap i området.


Om kursen

Kursplan

  • Service

    Att ge god service samt kundbemötande.

  • Kommunikation

    Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.

  • Slutarbete

Kursens mål

Målet är att du efter avslutad kurs har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet inom service och kommunikation:

  • Kommunicera i olika sammanhang och utifrån olika teorier inklusive konflikthantering, använda informationsteknik som redskap för kommunikation och information, hantera reaktioner och bemöta kunder eller gäster i olika servicesituationer samt värdera ditt bemötande.
  • Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera kritisk bearbetning av information från olika källor, försäljningsteknik samt användning av samtal som redskap i kommunikationen.

Antagningskrav

Du ska ha:

  • Fyllt 18 år (eller ha vårdnadshavares samtycke)
  • Goda kunskaper i svenska
  • God studievana och disciplin
  • God självkännedom
  • Dator- och internetåtkomst
  • God datorvana och kan hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF

Du bör vara serviceinriktad och lyhörd.

Vill du läsa men saknar något av kraven? Ansök om en bedömning här.

Delbetalning

Välj att delbetala din kurs! Läs mer om delbetalning här.


Snabbfakta

  • Helt på distans utan några fysiska träffar.
  • Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
  • Läs snabbt då det ingår ingen praktik i denna kurs.
  • Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
  • Validera delkurser som du redan har genomfört. Ansök här.
  • Kursen vänder sig till både privatpersoner och företag/organisationer.
  • Välja att dela upp betalningen (dock ej CSN-berättigad).
  • Kursen är baserad på självstudier men du har tillgång till en yrkeslärare som kan hjälpa med pedagogiska frågor.

Vill du veta mer?

Fyll gärna i nedan formulär.