Medicinsk sekreterare / vårdadministratör

Medicinsk sekreterare vårdadministratör

Det privata alternativet!

  • Vill du arbeta i en administrativ och kommunikativ roll inom vården?
  • Gillar du att vara ”spindeln i nätet” och arbeta med människor?
  • Tycker du att vårdarbetet och dess lagar samt administrativ/ekonomisk dokumentation är intressant?

Då är detta utbildningen för dig!

Yrket kallas främst för medicinsk sekreterare eller vårdadministratör men det förekommer även flera andra benämningar såsom läkarsekreterare, vårdadministrativsekreterare m.m. Du arbetar med varierande arbetsuppgifterna inom vården och dessa kan vara bl.a. dokumenthantering, vårdadministration, ekonomi, statistik m.m. Arbetet kräver att du har branschkunskap inom medicinsk dokumentation, ekonomi och relevanta lagar. Kunskap om anatomi och sjukdomslära är även nödvändig i din roll.

Då du möter patienter vid vårdbesök samt stötta övrig vårdpersonal i deras arbete på t.ex. vårdcentraler, privata kliniker och sjukhus är god personligt bemötande och kommunikation viktiga delar av ditt dagliga arbete.

Arbetsmarknaden

P.g.a. de stora bristerna i kompetenta medicinska sekreterare / vårdadministratörer finns det mycket goda jobbmöjligheter inom yrket efter avslutad utbildning både kort- och långsiktigt. Behovet av personal med en bred utbildning inom vården, administration och ekonomi är stort.

Medicinsk sekreterare och vårdadministratörer arbetar vanligtvis på olika sjukhusavdelningar (privat/kommunalt), vårdcentraler, läkarmottagningar (privata) eller inom tandvården.

Denna utbildning vänder sig framförallt till de privata arbetsgivarna men även de kommunala/regionala. Tänk dock på att om du önskar göra praktik på en kommunal/regional inrättning så kan dessa ha avtal med skolor/utbildare för att tillgodose sitt kompetensbehov och därför inte tar emot andra praktikanter. Är du nyfiken till hur dessa arbetsgivarna eventuellt ställer sig till praktik och utbildningsbakgrund kontakta dom gärna före anmälan till utbildningen.


Kommentarer från tidigare elever

Sofie Rosengren”Jag letade noggrant online efter ett studiealternativ som passade mig. Jag ville börja direkt och inte behöva vänta på antagning eller kursstart. Dessutom gillar jag att ha koll och att kunna styra mitt studieupplägg själv och allt det passade in på Cadys distanskurser. När min mamma, som har jobbat länge som medicinsk sekreterare, tittade på kursplanen och sa att den såg jättebra ut så föll allt på plats. Jag kunde börja direkt, studera medan jag var mammaledig och behövde därmed inte vara ifrån min dotter. Allt det här underlättade på så många plan, så jag kände bara att nu kör vi!” Sofie R.

Läs Sofies story här!

Läs flera kommentarer här!


Utbildningens mål

Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som medicinsk sekreterare / vårdadministratör:

  • Medicinsk kunskap och kunskap om dokumentation inom vårdsektorn.
  • Hälso- och sjukvårdens lagstiftning, organisation och ekonomi.

Fakta om utbildningen

Klicka här för svar på vanliga frågor.
  • Cady är en privatskola som erbjuder yrkesutbildningar och kurser på distans. Är du nyfiken till hur arbetsgivarna på din ort ställer sig till utbildningsbakgrund, fråga gärna dem innan du anmäler dig.
  • Innehållet motsvarar en 2-årig yrkesutbildning på eftergymnasial nivå.
  • Du påverkar själv studietiden då du läser helt i din egen takt. Den faktiska studietid är individuell då du kan variera din lästakt under utbildningen med vårt flexibla upplägg. Om du läser t.ex. heltid utan lov samt har god studievana/disciplin kan lästiden halveras till cirka 1 år. Maxtiden är 4 år (utan ev. paus).
  • Du väljer själv ditt startdatum. Innan du kan börja ska vi ha tagit emot betalning av utbildningskostnaden.
  • Denna utbildning är helt på distans utan fysiska träffar. Du kan läsa vart du än befinner dig och har dator- och internetankomst. Du har tillgång till vår online lärplattform dygnet runt.
  • Du kan jobba samtidigt som du läser hos oss! Du väljer själv hur du vill lägga upp dina studier.
  • Din mentor hjälper dig genom hela utbildningen. Du gör skriftliga inlämningar och studieavstämningar ingår.
  • Praktik ingår och är vanligtvis 8 veckor på heltid. Det finns 3 perioder och upplägget är flexibelt. Längden är beroende på bl.a. tiden det tar dig att uppnå praktikmålen samt ev. validering av tidigare erfarenheter. Läs mer här.
  • All kurslitteratur ingår. Vi använder främst interaktiva e-böcker.
  • Utbildningen ej är CSN-berättigad. Bl.a. då du läser i egen takt och vi inte har närvarorapportering.
  • Denna utbildning vänder sig till både privatpersoner och arbetsgivare/organisationer.

Utbildningsbevis

Efter att utbildningen är avslutad och godkänd erhålles diplom samt yrkesutbildningsbevis.


Så här går det till!

Vill du veta hur du anmäler dig och vad som är viktig att tänka på?

Läs hur du går tillväga här.

Antagningskrav

För att få delta i utbildningen krävs följande:

  • Lägst godkänt betyg i:
    Svenska A/1, SAS A/1 eller motsvarande
    Engelska A/5 eller motsvarande
    Matematik A/1a/1b/1c eller motsvarande
  • Du ska vara 18 år fyllda (eller med vårdnadshavares samtycke till utbildning av minderårig).
  • Du ska ha god självkännedom.
  • Du ska vara vid god psykisk form.
  • Du ska vara serviceinriktad och lyhörd.
  • Du måste ha dator- och internetåtkomst för att kunna studera.
  • Du ska kunna öppna och hantera filer i Word, Excel, Powerpoint samt PDF.
  • Praktikplats skall vara ordnad innan anmälan till utbildningen. (Ej aktuellt om du har validerat praktiken, om du redan arbetar som medicinsk sekreterare/vårdadministratör eller om din arbetsgivare betalar för din utbildning.) Du kan söka en praktikplats på både privata och kommunala arbetsgivare. Tänk på att söka din praktikplats direkt hos den mottagningen/arbetsplatsen som du vill praktisera hos (ej på ett huvudkontor eller dylik).

    För att hjälpa dig med information till din ev. blivande praktikplats har vi skapat ett dokument som du ska ta med dig eller mejla.

    Ladda ner dokumentet med information till praktikplatsen här.

Är du behörig?

Om du uppfyller samtliga antagningskrav ovan är du behörig och du kan anmäla dig till utbildningen. Du behöver inte skicka dina betyg/intyg till oss utan du intygar att du är behörig i anmälningsformuläret och du blir då automatisk antagen.

Är du inte behörig?

Ansök om behörighet här.

Om du har s.k. reell kompetens genom t.ex. livs- eller arbetslivserfarenhet kan vi bedöma dig som behörig.


Kursplan

  • Etik
  • Psykologi
  • Psykiatri
  • Specialpedagogik
  • Kommunikation & arbetspsykologi
  • Anatomi, fysiologi & sjukdomslära
  • Medicinsk dokumentation, terminologi & diagnoskodning
  • IT som administrativt redskap
  • Ekonomi & statistik
  • Arbetsmiljö
  • Hälso- och sjukvårdens lagstiftning & organisation
  • Engelska, medicinsk inriktning
  • Praktik (du hittar din egen praktikplats)
    Period 1, 2 veckor – Introduktion till arbetsplatsen/yrket
    Period 2, minst 4 veckor – Handledarlett utförande av arbetsuppgifter enligt utbildningsmålen
    Period 3, 2 veckor – Självständigt utförande av arbetsuppgifter enligt utbildningsmålen
    Läs mer här.
  • Slutarbete

Validering

Ansök om validering här.

Du kan ansöka om validering om du har tidigare läst en delkurs som ingår i vår kursplan eller har relevanta arbetslivserfarenheter. Validering av delkurser skall godkännas av oss innan du anmäler dig. Validering av praktik kan ske innan eller efter påbörjade utbildning.

En validerad delkurs tas bort från kursplanen och behöver inte läsas om. Vi drar endast av ev. litteraturkostnaden för en godkänd delkurs.


Utbildningskostnad

19 900 kr inkl. moms (all kurslitteratur ingår)

Välj bland följande betalningsalternativ:

  • Faktura: bankgiro, Swish eller delbetalning genom Human Finans
  • Svea: bankkort eller delbetalning (sker direkt i anmälningsformuläret)

Finansiering

Önskar du delbetala? Klicka här för att läsa mer om hur delbetalning går till hos oss.

Du kan välja att delbetala din utbildning via Human Finans eller Svea.

Ansökan om delbetalning genom Svea sker direkt i anmälningsformuläret och där ser du även dina alternativ.

Ansökan om delbetalning genom Human Finans sker via deras hemsida. Se nedan för mer info.


Anmäl dig redan idag!

Har du bestämt att du vill läsa denna utbildning?



Frågor? Funderingar?

Du är välkommen att kontakta oss och ställa dina frågor kring utbildningen innan du anmäler dig!

Namn

E-postadress

Utbildning

Meddelande


Liknande utbildningar